fredag 1 februari 2008

Stetoskop

Då är det början på min bloggserie, jag beslutade mig för filmtemat. Jag kommer gå igenom vad jag hatar med en film, vad jag gillar och slutligen tipsa om bra filmer. Nåväl...


Drastiska vändningar och parallella historier
Är det något som kan göra en film helt underbar är det drastiska vändningar, men det kan också döda en film så inihelvete. Det är helt otroligt hur något så bra kan både hylla och sänka. Jag förstår mig inte på filmmakare som placerar in vändningar där dom absolut inte ska vara. Jag såg under kvällen filmen 21 Grams, och jag orkade helt enkelt inte med att kolla igenom hela filmen. Det var parallellhistorier, 3 stycken, som slutade med att dem knöts ihop. Det har funnits riktigt bra sådana, men här blev det för mycket vändningar, man tappade bort sig. Man blandade ihop olika händelser, slutet var i mitten, i början och i slutet. Och ja, det blev bara helt katastrofalt. Vändningar och parallella historier kan göra en film sjukt bra också, som jag tidigare nämnde. I filmen Crash så visar man på hur filmmakarna verkligen lyckas med sina vändningar och parallella historier. Det är lustigt hur något kan vara så tomato och tomato. Så sjukt likt men så sjukt olikt.

Bra filmer
Crash
- en otroligt gudomlig film som behandlar rasism och andra fördomar bland common people i olika yrken och olika samhällsskikt. Den är grymt bra. Den kan du tanka här.
The Great Debaters
- en otrolig filmupplevelse med Denzel Washington i en huvudroll som en kommunist som är lärare på ett high school. Historien utspelar sig i Texas i mitten av 1900-talet (30-talet ungf.) när rasdiskrimiering var vardag och rasseparering var lag. Han försöker organisera svarta och vita bönder i fackförbund och det gillar inte stadens polis. Samtidigt arbetar han med skolans svarta debattlag... Mycket sevärd! Går att tanka här.

Det får vara allt ikväll, vi får väl se hur länge jag orkar med att dras med ett tema. Något säger mig att det här inlägget blir det första och det sista. Jag är kass på sånt här.

Nu blir det sömn. Ha en trevlig natt.

Inga kommentarer: